Het Sequoia-principe bevat 10 richtlijnen voor het maken van een compleet businessplan.

Dat vertaalt zich in onderstaande stappen. Wil je gelijk lezen over een bepaalde stap van jouw ondernemingsplan? Direct naar:

Doel van jouw onderneming omschrijven

In het eerste hoofdstuk van je businessplan kun je meteen de aandacht grijpen. Probeer dus je bedrijfsdoel concreet te omschrijven in één heldere zin.

Hiermee geef je meteen een goede omschrijving van het doel van jouw onderneming. Waarom ga je dit bedrijf oprichten? Voor wie? Wat denk je daarmee te bereiken?



Concreet businessplan maken

Je hoeft op deze plek nog niet in te gaan op het hoe en waarom. Die uitleg komt in latere onderdelen van jouw bedrijfsplan nog aan bod. Het hoofddoel van dit eerste punt is simpelweg: hoe wek je de interesse van de lezer?

Kort maar krachtig. Dat is de rode draad door je hele bedrijfsplan

Weet ook voor wie je schrijft: banken of private investeerders hebben meestal geen zeeën van tijd om uitgebreid hele businessplannen te lezen.

Hoe concreter jouw ondernemingsplan, des te groter de kans dat het uiteindelijk aandachtig wordt bekeken. Goed om in gedachten te houden: de ideale lengte is circa twintig pagina’s.

Klanten vinden

In dit onderdeel van het businessplan beschrijf je de huidige situatie van jouw toekomstige (regionale) klanten en/of opdrachtgevers. Tegen welke problemen lopen zij aan? Hoe gaan zij hier op dit moment mee om? Klik op de uitklapper hieronder om te zien hoe dit er in de praktijk uitziet.

Voorbeeld, hoe beschrijf je de huidige situatie in je bedrijfsplan?

Natuurlijk moet je deze beweringen wel kunnen staven met de juiste feiten


JOUW TOEGEVOEGDE WAARDE

f.a.q.

Houd hier rekening met een aantal zaken:


Zorg ervoor dat je deze kwesties helder omschrijftGa mogelijke obstakels niet uit de wegBesef: de lezer is vaak net zo goed (zo niet beter!) op de hoogte van mogelijke knelpuntenGeef daarom altijd kort aan welke problemen je kunt tegenkomen en hoe je verwacht deze te kunnen omzeilen of oplossen

Hoe relevant is je bedrijf?

Dit onderdeel van het ondernemingsplan gebruik je om de lezer ervan te overtuigen dat dit een uitstekend moment is om het bedrijf op te richten.

Onderbouw je verhaal met accurate gegevens over de ontwikkelingen van de laatste jaren in jouw branche en regio. Welke ontwikkelingen maken jouw onderneming juist nu relevant?

Van marktonderzoek tot marketingplan

Geen bedrijfsplan is compleet zonder de resultaten van marktonderzoek. Als ondernemer moet je immers weten hoe jouw markt in elkaar zit en wil je op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen in de sector.


Toegevoegde waarde van jouw product of dienst


Net als een potentiële investeerder zal de klant straks overtuigd moeten raken van de toegevoegde waarde van jouw product of dienst. Het opstellen van een marketingplan helpt je bij het krijgen van meer inzicht in jouw markt. 

Met een marketingplan kun je via de marketingmix vervolgens een duidelijk profiel van de doelgroep schetsen.

Concurrentieanalyse

Hier schrijf je over de gevestigde bedrijven in jouw vakgebied en regio met wie je straks gaat concurreren. Geef in deze concurrentieanalyse ook bij iedere concurrent kort aan wat jouw bedrijf anders (en beter) zal doen. 

Product of dienst

Wat is het doel?Hoe wordt het product gemaakt?Wil je bijvoorbeeld voor bedrijven webteksten gaan schrijven of vertalen van het Nederlands naar het Engels of Russisch?

Beschrijf dan stap voor stap hoe je straks precies te werk gaat en wat de kosten zullen zijn.

Zit een eventuele tweede correctie inbegrepen in de prijs of reken je daarvoor extra uren?

Import- en/of productieproces


Als je met jouw onderneming zelf producten wil gaan fabriceren, importeren of exporteren, is dit de plek om in duidelijke bewoordingen het exacte importeer- of productieproces uiteen te zetten.

Business model

De verwachte omzetPrijsPotentiële klanten/doelgroepenDe maximale omvang van de opdracht of klus die je kunt aannemenHet verkoopmodel

Het Business Model Canvas helpt je hiermee. Dit is een manier om de aspecten van je bedrijfsmodel visueel weer te geven.

Eenmanszaak of groot team?


Ga je een   eenmanszaak oprichten? Dan hoef je hier alleen je eigen naam neer te zetten. Maar wanneer je samen met anderen een onderneming gaat runnen, moet je het één en ander op papier vastleggen:

Wie zijn de oprichters?Wie zijn verantwoordelijke voor de bedrijfsvoering?Indien relevant, wie zijn de directie of raad van bestuur?

Financiële gegevens


Tot slot mogen ook de verwachte financiële omstandigheden niet ontbreken in het bedrijfsplan. Hierbij moet je bijvoorbeeld denken aan:

Het maken van een realistische inschatting van de kasstroom Een winst-en-verliesrekeningDe balansWat jij de potentiële investeerder op financieel gebied kunt biedenWanneer denk jij dat je het break-even punt zult bereiken?